dimecres, 27 de maig del 2009

4. VALORACIÓ MATERIAL.

WQ: "TINC UN NOU AMIC!".

En la Wequest “Tinc un nou amic” es treballa com a base l'acollida d'un alumne nouvingut dins l'àmbit escolar des de la interculturalitat, la creativitat i el respecte a les diferències de les tradicions d'origen dels alumnes que venen d'altres països. Aquests alumnes nouvinguts, induïts per la decisió dels pares, arriben a una nova escola i deixen enrere tot un conjunt de quotidianitats conegudes que dominen i els donen seguretat i configuren, des de la seva infància, la seva identitat etnico-cultural.
Així, la festa de benvinguda i homenatge a la cultura d'origen que proposa aquesta WQ resulta una acció de respecte envers els canvis que realitza un altre, similar a un “ritual de pas”. Aquesta activitat és realitza en un context educatiu formal, ja que és molt important per al nouvingut que aquest espai, en el que hi passarà varies hores del dia, elabori un espai grupal per a treballar l'inici d'una nova socialització. Aquest fet pot portar inevitablement a una aculturació o modificacions i variacions de les dues o més cultures, dinàmiques i canviants, que entren en contacte i aquest fet caldrà treballar-lo amb activitats complementàries a aquesta WQ. No obstant, aquest fenomen pot tenir repercussions en l'esdevenir psicològic dels nois/es i joves que hauran de crear recursos interns per identificar-se i sentir-se autònoms dins aquesta nova cultura, i no construir-se una identitat basada en un efecte mimetisme que el faci oblidar la importància dels orígens paterns. Així aquest material analitzat és un clam del respecte als orígens de les persones amb les que convivim.

És important treballar l'acollida d'aquest nou companys, com ho fa la WQ analitzada, però també és important responsabilitzar a l'escola de reorganitzar i adaptar els currículums a aquests alumnes, que sovint només parlen el seu idioma d'origen i es troben desorientats per les curiositats de la nova societat. Així, dins l'aula no s'ha de deixar de treballar durant tot el curs, sigui per mitjà de les TIC o altres recursos, el valor de la diversitat dins del centre educatiu, per poder donar a conèixer altres visions del món i ampliar les seves relacions interpersonals. Un segon pas que podria proposar aquest recurs virtual seria, proposar als altres companys, als companys que acullen, de la classe que també ells podrien organitzar una festa per presentar les seves tradicions al nou company, i entendre que la seva cultura també pot ser estranya pels altres, és a dir, cal trencar amb el model antropocèntric imperant i trencar el rol de poder social que realitza el país que acull, ja que tanta legitimitat té el que acull com el que és acollit. Així doncs, aquesta WQ fa una proposta per iniciar un bon procés d'adaptació i comprensió de la interculturalitat en els centres educatius. Alhora també es important que en aquest procés hi hagi una formació integral, per part dels docents, en el treball de la interculturalitat a les aules i, a més a més existeixi una bona comunicació amb els pares dels nois nouvinguts, per així poder treballar la relació entre aquest dos microsistemes on el noi/a s'expressa i actua.

PROPOSTES DE MILLORA DE LA WQ:

Un aspecte a millorar dins el procés que ofereix aquesta Webquest és la possibilitat d'oferir una quantitat de webs-guia a visitar durant les activitats més nombrosa de la que podem trobar en aquesta Webquest. Així, entenent que no han de ser excessives, sobretot amb els nois i noies de primària, per no sobrecarregar-los i desconcentrar-los amb la infinita informació de la xarxa, és podrien oferir més d'una o dues pàgines, ja que és interessant, a nivell educatiu, mostrar al nois la presència d'una diversitat de fonts i idees i les diferències interpersonals en les possibilitats de seleccionar informació interessant. D'altra banda, el format (les imatges i dibuixos) i l'explicació de les activitats de la Webquests es troben en un codi expressiu, sovint, no adequat a l'edat dels nois i noies al que va destinat. Caldria doncs, alguns petits canvis més interactius i adaptats als interessos dels nois d'entre 12 i 15 anys.     

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada